Реформування ДК "Укроборонпром" та оборонного комплексу – круглий стіл РНБО України  

У Києві, 14 лютого, під головуванням Секретаря РНБО України Олександра Турчинова, пройшло засідання круглого столу "Проблемні питання реформування оборонно-промислового комплексу України". Під час заходу було обговорено проведення реструктуризації державних підприємств, оптимізації їх виробничих потужностей, створення вертикально-інтегрованих структур за виробничими сегментами на корпоративній основі, та про побудову сучасної системи управління оборонно-промисловим комплексом.

У заході взяли участь представники Апарату РНБО України, Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони, Адміністрації Президента України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України, Міністерства фінансів України, Фонду державного майна України, Державного концерну "Укроборонпром", Національного інституту стратегічних досліджень, ГС "Ліги оборонних підприємств", Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння, Інформаційно-консалтингової компанії "Defense Express", військові експерти тощо.

"Реформування оборонно-промислового комплексу України відбувається швидкими темпами, в цьому напрямку зроблено вже достатньо багато кроків – це і послідовний перехід на стандарти НАТО під час розробки і виготовлення нової зброї та військової техніки, підвищення обсягів виробництва та якості продукції, лібералізація зовнішньоекономічної діяльності, впровадження прямих контрактів для силових міністерств із закупівлі зброї за кордоном тощо", – заявив Секретар РНБО.

У свою чергу Генеральний директор ДК "Укроборонпром" Павло Букін поінформував щодо порядку та стану реформування Концерну та всього оборонно-промислового комплексу, а також основних чинників, зокрема рудиментів часів СРСР у законодавстві України, які негативно впливають на цей процес.

"На виконання схваленої Урядом у червні 2018 року Стратегії розвитку оборонно-промислового комплексу на період до 2028 року визначено низку пріоритетних заходів з реформування Концерну, головними з яких є: удосконалення механізму взаємодії з державними замовниками, кластерізація, корпоратизація, залучення іноземних та приватних інвестицій, розвиток інноваційної, наукової та науково-технічної діяльності", – підкреслив Павло Букін.

На сьогодні питання підвищення рівня прозорості закупівель за державним оборонним замовленням та питання доведення Концерну основних показників ДОЗ (на поточний рік та наступні два роки) є одним з найгостріших. Як наслідки, не враховуються значні виробничі цикли виготовлення ОВТ та не забезпечується ритмічність завантаження підприємств.

Ще одним важливим негативним фактором, який впливає на розвиток підприємств, є обмеження Міноборони рівня прибутку для виконавців ДОЗ (як приватних так і державних) – 1% на закупівлю комплектуючих і 20% у складі собівартості продукції. Натомість підприємства ОПК виступають за повернення прибутку на рівень 5% та 30% відповідно. Запропоновані зміни призведуть до незначних витрат для держзамовників, проте дадуть суттєвий імпульс підприємствам для інвестування коштів у розвиток виробництва, покращення соціальних стандартів працівників тощо.

Відсутній також ефективний механізм перегляду з Міністерством оборони орієнтовної ціни контрактів навіть за об’єктивних обставин, наприклад, через збільшення постачальниками цін на сировину або підвищення розміру мінімальної заробітної плати, комунальних платежів тощо. З метою врегулювання згаданих системних проблемних питань Концерном підготовлено нову редакцію Закону України "Про здійснення державного оборонного замовлення", який наразі опрацьовується у державних органах.

Проект враховує принципи законодавства ЄС у цій галузі, та передбачає, зокрема, обов’язкову конкурентність закупівель, як в рамках відкритих, так і в закритих процедурах, вільне ринкове ціноутворення, неприпустимість втручання замовника в діяльність виконавців та співвиконавців ДОЗ і ін.

Одним із проблемних питань реформування і розвитку національної системи розроблення та поставлення на виробництво ОВТ є створення сучасної системи нормативного забезпечення життєвого циклу систем озброєння. Мінекономрозвитку, Міноборони та Концерном проводяться роботи з перегляду стандартів колишнього СРСР. Для прискорення цього процесу пропонується забезпечити в рамках Державної цільової програми реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу на період до 2021 року фінансування робіт з розроблення нових оборонних стандартів, гармонізованих з відповідними натівськими та європейськими стандартами.

Впровадження кластерної (дивізіонної) структури – одне зі стратегічних завдань на період до 2021 року. Перший етап – створення 5 виробничих дивізіонів для оптимізації коопераційних зв’язків між виробниками і дослідниками, а також налагодження ефективної співпраці з приватними компаніями. На даний час чотири дивізіони вже сформовано.

Другий етап – "відсіювання" економічно неактивних та непрофільних підприємств зі складу утворених дивізіонів. Для цього, за результатами всебічного аналізу діяльності, був сформований та погоджений із Наглядовою радою перелік із 30-ти економічно неактивних підприємств-учасників для передачі їх Фонду державного майна України. І останнім етапом планується утворення на базі дивізіонів відповідні Холдингові компанії.

Корпоратизація підприємств дозволить пришвидшити системну реструктуризацію, підвищити ефективність управління та інвестиційну привабливість підприємств. Наразі два державних підприємства вже перетворено в акціонерні товариства, корпоратизація ще п’яти – узгоджена із МЕРТ. Для можливості корпоратизації 67-ми підприємств спеціально розроблені зміни до законодавства України, які узгоджуються з державними органами.

Приватні інвестиції є обов‘язковою умовою реформування ОПК України та його інтеграції в глобальний ринок. Наразі можливість залучення приватних інвестицій в ОПК обмежено нормами чинного законодавства України. Для вирішення цієї проблеми Концерном запропоновані два законопроекти, один з яких вже внесений Урядом в порядку законодавчої ініціативи до Верховної Ради України, а другий – проходить відповідне узгодження із органами влади.

З метою впровадження інновацій та новітніх технологій в галузь, розвитком наукової та науково-технічної бази, 22.06.2018 підписано Генеральний договір про партнерство між Концерном, Національним технічним університетом України "Київський політехнічний інститут ім. І. Сікорського" та Лігою оборонних підприємств. Вже 14.05.2019 року на базі платформи НТУУ КПІ Sikorsky Challenge вперше буде проведена спеціальна оборонна панель, як окремий відкритий конкурс оборонних технологій.

Концерн докладає максимум зусиль для втілення в життя всіх заходів для якнайшвидшого завершення процесу реформування. Втім швидкість та ефективність цього процесу напряму залежить від вдосконалення чинної нормативно-правової бази та знищення рудиментів планової економіки часів СРСР у сфері оборонно-промислового комплексу України. 

Нагадаємо, що у 2018 році підприємства ДК "Укроборонпром" передали Збройним Силам, Національній Гвардії та іншим силовим структурам України понад 4 900 одиниць озброєння та військової техніки. Серед них, 2500 надсучасне високоточне ракетне озброєння: ПТРК "Стугна-П" та "Бар‘єр" та ЛПРК "Корсар". Виїзними бригадами підприємств Концерну безпосередньо у зоні проведення Операції об‘єднаних сил відремонтовано понад 650 одиниць озброєння. А загалом за час війни Концерн передав до війська понад 25 800 одиниць озброєння та військової техніки.