У ПЕРШОМУ ПІВРІЧЧІ УКРОБОРОНПРОМ ЗЕКОНОМИВ НА ЗАКУПІВЛЯХ 358 МЛН ГРН

За підсумками 6 місяців підприємства-учасники державного концерну "Укроборонпром" здійснили закупівель через систему ProZorro на 2,91 млрд грн. При цьому, завдяки електронним торгам вдалося зекономити 358 млн грн, середній відсоток економії на закупівлях склав 12,3% .

"У січні наші оборонні підприємства перейшли на обов’язкові закупівлі через систему ProZorro. Відтоді ми побудували системну комунікацію із закупівельниками на підприємствах Концерну, постійно підвищуючи їх кваліфікацію – і ось маємо результат. За 6 місяців 68 підприємств Укроборонпрому оголосили 10 тисяч тендерів на майже 3 мільярди гривень! Реальна конкуренція на електронних торгах дозволяє нам економити сотні мільйонів гривень. Найбільшої економії вдалося досягти завдяки централізованим закупівлям для десятків підприємств Концерну, які ми запустили у першому півріччі", – прокоментувала результати роботи директор із закупівель Укроборонпрому Надія Бігун.  

Практика Укроборонпрому свідчить, що ціна, яку можна отримати на відкритих та прозорих централізованих закупівлях, зазвичай є значно нижча, ніж для кожного окремого підприємства.  Зокрема, за 6 місяців 2020 року було проведено 6 централізованих закупівель:

1) Природнього газу для 37 підприємств Концерну – економія склала 50 млн грн;

2) Електричної енергії для 60 підприємств –  економія 33 млн грн; 

3) Верстатів для 3 підприємств – економія 27 млн грн;

4) Аудиторських послуг для 13 підприємств – економія 5,7 млн грн;

5) Автомобільного палива в картках та талонах для 52 підприємств – економія 1,3 млн грн.;

6) Актуарних послуг  для 8 підприємств – економія 0,06 млн грн.

"Централізовані закупівлі дозволяють нам економити кошти підприємств Концерну за рахунок більшого обсягу закупівлі. Втім, кожна категорія товару має свою специфіку. Наприклад, для ринків, де ціна на товар часто змінюється, важко зафіксувати в контракті тверду ціну, оскільки постачальник буде в таку ціну закладати свої ризики і вона буде не вигідною, або існує ризик, що у разі коливання, постачальник просто відмовиться від виконання договору чи почне "викручувати руки" і вимагати підвищення ціни, всупереч умов договору. Аби нівелювали цю проблему ми застосували формулу для закупівель пального – і за результатами тендеру маємо зафіксовану знижку від "стели", що складає приблизно 20%", – пояснює Надія Бігун. 

В цілому, у першому півріччі підприємства Концерну оголосили 9,9 тисяч тендерів на 12 000 лотів. Найчастіше підприємства Укроборонпрому закуповують через ProZorro:

  • Конструкції та конструкційні матеріали, допоміжну будівельну продукцію – проведено 1536 тендерів на закупівлю цієї категорії товарів,
  • Гірничу продукцію, неблагородні метали та супутню продукцію – 1355 тендерів,
  • Охоронне, протипожежне, поліцейське та оборонне обладнання – 981 тендерів,
  • Електротехнічне устаткування, апаратура, обладнання та матеріали; освітлювальне устаткування – 911 тендерів,
  • Транспортне обладнання та допоміжне приладдя до нього – 895 тендерів. 

В рамках оголошених тендерів підприємства Концерну отримали 130 оскаржень від учасників торгів, які стосувалися умов конкурсної документації або прийнятих рішень за результатами торгів. "Усі оскарження були розглянуті підприємствами, здебільшого вони є технічними і стосуються умов конкурсної документації, технічних характеристик предмету закупівлі або процедурних питань. Оскільки закупівлі підприємств Концерну не розглядаються в Антимонопольному комітеті України, ми створили власний механізм оскарження – будь-який учасник торгів  має можливість безкоштовно оскаржити допорогову закупівлю підприємства Концерну через звернення до Колегії Концерну з розгляду скарг у сфері закупівель на спеціальному розділі нашого сайту", – пояснює директор із закупівель Укроборонпрому.

В Концерні зазначають, що надзвичайна ситуація в країні у зв’язку із коронавірусом також вплинула на закупівлі. Зокрема, у березні, після запровадження особливого режиму роботи підприємств Укроборонпрому у зв’язку із загрозою Covid-19, існував відчутний дефіцит засобів індивідуального захисту. Декілька підприємств Укроборонпрому, наприклад хмельницький "Новатор", розгорнули власне виробництво медичних пов’язок аби оперативно забезпечити потреби Концерну . "За 1-1,5 місяці національного карантину попит сильно знизився, а пропозиція значно підросла. Тож якщо на початку карантину ми почали купувати засоби захисту без тендерів, то вже в травні повернулися до звичайних процедур і зараз знову проводимо закупівлі у звичайний спосіб", – розповідає Надія Бігун. 

Робота закупівельників також змінилася: "Карантинні обмеження та особливий режим роботи підприємств Укроборонпрому, який було введено ще в березні, призвели до значної автоматизації процесів. Частина команди і досі працює з дому, адже процес автоматизації для нас виявився доволі легким – впроваджені в Концерні IT-інструменти дозволяють робити весь документообіг через електронну систему. Навіть договори можемо підписувати з контрагентами в електронному вигляді! Передтендерні консультації з ринком, які ми проводимо напередодні великих тендерів, тепер відбуваються в режимі відео-конференцій – для учасників з інших міст це значно зручніше", – додає пані Бігун. 

Нагадаємо, відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" підприємства Концерну не зобов’язані використовувати майданчик ProZorro. Водночас, наприкінці 2019 року в Укроборонпромі було прийнято кардинальне рішення про перенесення всіх закупівель підприємств Концерну в публічну площину та ініціативне використання системи ProZorro. Даний крок посилює контроль закупівель з боку учасників, унеможливлює спотворення результатів аукціону та сприяє підвищенню довіри до замовників, що покращує конкуренцію та економію коштів.