НАДІЯ БІГУН: ЩО ЗМІНИЛОСЯ У ЗАКУПІВЛЯХ УКРОБОРОНПРОМУ ЗА ПІВРОКУ?

Авторський матеріал Надії Бігун, директора із закупівель "Укроборонпрому".

Останнім часом по Facebook ходив такий жарт: "Якщо ви думаєте, що одна людина неспроможна змінити світ, то це поки ви не пробували з’їсти недопеченого кажана з Китаю". Класний і смішний жарт, проте я по-своєму вірю в "ефект метелика", коли нібито невеличка дія може призвести до значних змін.

Ця віра привела мене колись в реформу закупівель. Тоді я собі думала, що навіть якщо ти маленький гвинтик у великій системі, то разом з іншими такими самими маленькими гвинтиками ти можеш впливати на велику систему. Головне – не бути осторонь.

Зараз я більше не вірю у "маленьких гвинтиків". Тепер я думаю, що кожна людина може досягнути тої мети, яку ставить перед собою, якщо буде достатньо наполегливою, працьовитою та вмотивованою.

Напевно, всі знають про корупційні скандали навколо УОП за часів попередньої команди. Коли я йшла сюди, то ставила собі за мету змінити систему закупівель так, щоб через рік закупівлі наших підприємств можна було брати за зразок.

Що вже встигли зробити:

1. З 1 січня 2020 року всі наші підприємства зобов’язані проводити закупівлі через Prozorro. За 1й квартал цього року ми увійшли в ТОП-3 найбільших замовників, оскільки оголосили понад 5000 тендерів та зекономили понад 180 млн. грн.

2. Ми почали проводити агреговані закупівлі, зекономили понад 60 млн. грн., прямо зараз ідуть агреговані аукціони на закупівлі станків в межах програми ДП "Безпека"
Відчуваю, будуть нас ще бити за ці закупівлі, бо історію про ГрейФокс ми всі ще пам’ятаємо, і за програмою ДП "Безпеки" тендери були, м’яко кажучи, не дуже прозорі, якщо взагалі ті тендери були. Тому ми і взялися за агрегацію. Прямо зараз в аукціоні економія доходить до 60%. До речі, за газ нас уже били-били, і ще будуть по судам час гаяти. Але чим більше усіляких "вбросів", тим краще розумію, що рухаємося правильно. Принаймні, щодо теми з газом, Наші Гроші нас вже за приклад беруть.

3. Впровадили інститути відповідальних осіб замість тендерних комітетів, побудували регулярну комунікацію з функцією закупівель на підприємствах.

4. Провели 2 хвилі навчальних семінарів для регіональних закупівельників, робимо регулярні відео-дзвінки для обміну досвідом та знанням.

5. Напрацювали типову документацію.

6. Створили колегію з оскарження (наші підприємства – не замовники, АМКУ не розглядає скарги по таким тендерам). Поки що ТОП-скарга  – це спроба "знести" переможця від учасника, ціна якого вища. Але виправлення помилок протягом 24 годин дуже рятує.

7. Автоматизували ризик-індикатори та рейтингування підприємств.

Про рейтинги хочу розказати окремо. Нам важливо мати систему оцінки закупівельної діяльності підприємств, оскільки в контрактах керівників підприємств-учасників Концерну ми почали встановлювати КПЕ (ключові показники ефективності) в тому числі і по закупівлям.

За результатами 1го кварталу Героями рейтингу стали:

  • Львівський ремонтний завод
  • Електричні системи
  • Фотоприлад.

Які плани на наступні півроку:

– перш за все працювати над якістю тендерів та кваліфікацією закупівельників, тобто навчання, стандартизація і моніторинг;
– напрацювати універсальну модель закупівельної функції, щоб уніфікувати процеси на підприємствах та впровадити єдину матрицю відповідальностей;
– оптимізація та автоматизація бізнес-процесів.

До речі, карантин та економічний спад для закупівель, насправді, є сприятливим періодом. Бо коли на підприємстві все добре, питання ефективності та економії стоять не дуже гостро. Тож продовжуємо наполегливо працювати, щоб УОП не тільки більше ніколи не переживав корупційних скандалів, а таки став найкращим серед тих, хто не боїться купувати публічно.

Впевнено рухаємося до мети і стаємо сильнішими щодня!