У результаті трансформації в Укроборонпромі повинні залишитися 65 підприємств — Ігор Фоменко

Реформа Укроборонпрому не дорівнює реформі оборонно-промислового комплексу України. У результаті трансформації в Укроборонпромі повинні залишитися 65 підприємств, — про це в інтерв’ю РБК-Україна заявив в.о. генерального директора ДК "Укроборонпром" Ігор Фоменко.

"Трансформація Укроборонпрому повинна привести до того, що це будуть корпоратизовані підприємства державної форми власності. Вони зможуть на рівних з іншими постачальниками брати участь у тендерах для потреб армії через Prozorro. Наше завдання – зробити цей державний бізнес конкурентоспроможним", – наголосив Фоменко.

Концепція трансформації оборонного Концерну, яку навесні 2020 року розробила команда Укроборонпрому, передбачає створення 6 холдингів та об’єднання в них підприємств-учасників Концерну за галузевою ознакою: бронетанкові, радарні системи, морські системи, високоточне озброєння, боєприпаси і спецхімія, авіаремонтні підприємства. "Так ці підприємства зможуть самостійно виконувати свої завдання і бути самодостатніми гравцями на зовнішньому ринку. Над ними буде керуюча компанія з умовною назвою "Оборонні системи України", – пояснює очільник Концерну.

Втім, протягом останніх кількох місяців створення законодавчої рамки для трансформації Концерну виявилося фактично заблокованим новоствореним Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості.

"Ми розробили своє бачення реформи і з квітня місяця проводили консультації з Офісом Президента, Кабінетом Міністрів, РНБО, усіма зацікавленими сторонам. У липні повний пакет документів, кілограмів десять, ми передали до Кабінету міністрів. Також з липня законопроект №3822 "Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності”, розроблений у співпраці з депутатами, перебуває у профільному комітеті Верховної Ради. Зараз, здається, це вже 77 його версія, але, на жаль, він досі не поданий на розгляд парламенту. Законопроект забрав Мінстратегпром на доопрацювання кілька місяців тому, назад їх версія досі не повернулася. Це серйозно стримує прийняття закону і подальші процеси трансформації. В цілому у нас співпадає бачення кінцевої мети, але є нюанси. Зараз кожен день затримки ускладнює трансформаційні процеси в майбутньому. Ми розраховували, що в лютому цей законопроект буде прийнятий і через рік-півтора ми вже зможемо говорити про створення холдингів, і підприємства почнуть розвиватися за зовсім іншими правилами гри", – пояснив Ігор Фоменко.

Прийняття законопроекту №3822 дозволить запустити процес корпоратизації оборонних підприємств – переведення державних підприємств у форму акціонерних товариств або товариств з обмеженою відповідальністю.

На визначення того, які саме підприємства залишаться у контурі майбутніх оборонних галузевих холдингів повинна вплинути низка стратегічних документів, які має розробити та ухвалити держава: “Повинна з’явитися Стратегія розвитку ОПК – правила гри, куди взагалі Україна рухається з цієї точки зору. Другий момент – повинні прийняти політику власності, де буде чітко написано, для чого потрібен "Укроборонпром", яке його основне завдання. Якщо це забезпечення потреб сил безпеки і оборони, тоді в цьому периметрі не повинно бути підприємств, які не виконують ДОЗ. Наприклад, той же "Антонов" до останнього часу не був задіяний у виконанні ДОЗ. Хоча зараз повинен бути укладений контракт на три літака для Міноборони. Але якщо підприємство не працює для цих цілей на постійній основі, його потрібно вивести з периметра "Укроборонпрому", – пояснив Ігор Фоменко.

За рішенням Наглядової Ради ДК “Укроборонпром”, 17 підприємств, які фактично не ведуть економічних діяльності та давно втратили свій оборонних потенціал, буде передано з Концерну до Фонду державного майна України. Крім того, наразі в Укроборонпромі обговорюють можливе виведення ще кількох підприємств, системно не задіяних у ДОЗ: “Є ряд підприємств, які потрібно вивести за рамки майбутньої компанії "Оборонні системи України". Зараз йде обговорення шести: "Антонов", "Івченко-Прогрес", Харківський машинобудівний завод "ФЕД", Харківське агрегатне конструкторське бюро, Харківське державне авіаційне виробниче підприємство і Завод 410 цивільної авіації. Все це навколо "Антонова", вони пов’язані своїм циклом і повинні розвиватися в окремому напрямку авіабудування”, – пояснює в.о. генерального директора “Укроборонпрому”.

Друга хвиля передачі оборонних підприємств до Фонду державного майна України відбудеться після ухвалення відповідного рішення Наглядовою радою Укроборонпрому. “Мова йде про підприємства, які задіяні в державному оборонному замовленні, але не в значному обсязі. они могли б розвиватися з залученням приватного капіталу. Ми б хотіли, щоб гроші, які за них виручить Фонд держмайна, пішли на розвиток тих 65 підприємств, які залишаються в сфері ОПК”, – зазначив Фоменко.

Нагадаємо, у листопаді команда Укроборонпрому повідомила про факти блокування реформи Концерну та втручання у господарську діяльність оборонних підприємств з боку Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості. Для виходу з “глухого куту ”команда Концерну запропонувала міністерству відкриту дискусію щодо умов реформи, найскоріше ухвалення законопроекту 3822, а також недопущення втручання у свою господарську діяльність.